MFG4.0-hanke on aloittanut yhteistyön LUMA-keskus Suomen kanssa tarkoituksenaan lisätä tietoisuutta 3D-tulostustuksen hyödyntämisestä eri koulutusteilla.
Koulutuksen päätavoite on tarjota yleiskuva 3D-tulostuksen mahdollisuuksista lasten ja nuorten teknologiakasvatuksessa.nsimmäisessä vaiheessa kohteena ovat LUMA-verkon työntekijät. “Pilotoinnin jälkeen tutorkoulutusta on tarjolla myös LUMA-verkon ulkopuolelle. Koulutus koostuu verkkoluennoista ja työpajoista.
Pilotoinnin jälkeen tutorkoulutusta on tarjolla myös LUMA-verkon ulkopuolelle. Koulutus koostuu verkkoluennoista ja työpajoista.
MITÄ?
Mitä 3D-tulostus on?
Luennolla tutustutaan yleisimpiin tulostustekniikoihin ja käytännön esimerkkien kautta. Luennolla tarjotaan yleiskuva 3D-tulostuksen tämänhetkisestä tilasta esittelemällä teollista 3D-tulostusta, alan uusimpia trendejä ja sovelluskohteita maailmalta.
Työnsä ohella tutkijana Piili on pitänyt vapaa-ajallaan vuosien ajan lapsille ja heidän perheilleen suunnattua teknologiakasvatuksen kerhotoimintaa ( I’mDigi ry).
konetekniikan professori Heidi Piili LUT-yliopiston Lasertyöstön tutkimusryhmästä.
MITEN?
Miten 3D-tulostus toimii tekniikkana?
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tuotekehityksen ja 3D-tulostuksen lehtori Antti Henell tutustuttaa teidät 3D-tulostuksen eri tekniikoihin.
Esitys painottuu edullisten kuluttajatulostimien ominaisuuksiin ja antaa yleiskuvan, mihin 3D-tulostus tekniikkana taipuu.
tuotekehityksen ja 3D-tulostuksen lehtori Antti Henell,
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
MIKSI?
Miksi tarvitaan tietoa 3D-tulostuksesta?
26.10 klo 13.00-15.00
klo 13 -13.15 Esittelyt
klo 13.15-13.55 Teknologiaymmärrys – uuden oppiaineen pilotointi Tanskassa (Ari Tuhkala)
klo 13.55 – 14.10 Tauko
klo 14.10-14.50 Aikuisten uudet osaamisen haasteet ja työelämän muutos: Valmistus 4.0 (Maarit Virolainen)
klo 14.50-15.00 Keskustelua
FT Ari Tuhkala
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutusteknologiasta väitellyt FT Ari Tuhkala esittelee tanskalaista lähestymistapaa 3D-tulostuksen ja teknologiakasvatuksen tuomiseksi peruskouluu
Vuoden kestäneen tutkijavierailun aikana Aarhusin yliopistossa hän osallistui “teknologiforståelse” nimisen oppiaineen pilotointiin tanskalaisissa peruskouluissa. Oppiaineen tavoitteessa yhdistyy tietotekniikka, design ja yhteiskunnallinen näkökulma. Tarkoituksena on, että oppilaat oppivat arvioimaan kriittisesti teknologian roolia omassa elämässään sen sijaan, että he oppisivat vain käyttämään uusia laitteita.
FT Maarit Virolainen
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen tutkimuslaitoksen tutkija Maarit Virolaisen (FT, aikuiskasvatus) esityksessä pohditaan teknologian murroksen vaikutuksia työelämän osaamistarpeisiin ja koulutuksen kehittämiseen. Virolainen on tutkinut työkokemuksesta oppimista, opintouria ja ammatillisen koulutuksen järjestelmän kehitystä.
KUINKA?
Kuinka 3D-tulostusta voidaan hyödyntää lasten ja nuorten opetuksessa?
Konetekniikan professori Heidi Piili LUT-yliopiston Lasertyöstön tutkimusryhmästä.
Work shop 3d-tulostuksen opetuksen suunnittelusta: Kuinka suunnitellaan
3D-tulostusopetussession lapsi- ja/tai kouluryhmälle
Hands on 3d-tulostukseen
9. 12. klo 10.00-12.00
prof. Heidi Piili
toteutus verkossa
ke 9.12 klo 13.00-15.00
toteutetaan lähikoulutuksena
LUT-yliopistossa Lappeenrannassa ja JAMKilla Jyväskylässä
Tutorin tehtävät: