MFG4.0-hanke on aloittanut yhteistyön LUMA-keskus Suomen kanssa tarkoituksenaan lisätä tietoisuutta 3D-tulostustuksen hyödyntämisestä eri koulutusteilla.
Koulutuksen päätavoite on tarjota yleiskuva 3D-tulostuksen mahdollisuuksista lasten ja nuorten teknologiakasvatuksessa.
Ensimmäisessä vaiheessa kohteena ovat LUMA-verkon työntekijät.
Pilotoinnin jälkeen tutorkoulutusta on tarjolla myös LUMA-verkon ulkopuolelle. Koulutus koostuu verkkoluennoista ja työpajoista.
VERKKOLUENNOT:
MITEN?
Miten 3D-tulostus toimii tekniikkana?
MIKSI?
Miksi tarvitaan tietoa 3D-tulostuksesta?
KUINKA?
Kuinka 3D-tulostusta voidaan hyödyntää lasten ja nuorten opetuksessa?
ti 22.9 klo 12.00-13.30
professori Heidi Piili,
LUT -yliopisto
ti 6.10 klo 10.00-11.30
tuotekehityksen ja 3D-tulostuksen lehtori Antti Henell,
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
26.10 klo 13.00-15.00
FT Ari Tuhkala &
FT Maarit Virolainen
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
9.11 klo 10.00-12.00
professori Heidi Piili,
LUT -yliopisto
TYÖPAJAT:
Work shop 3d-tulostuksen opetuksen suunnittelusta: Kuinka suunnitellaan
3D-tulostusopetussession lapsi- ja/tai kouluryhmälle?
Hands on 3d-tulostukseen
ke 9. 12. klo 10.00-12.00
prof. Heidi Piili
toteutus verkossa
ke 9.12 klo 13.00-15.00
toteutetaan lähikoulutuksena
LUT-yliopistossa Lappeenrannassa ja JAMKilla Jyväskylässä
3Dp-tutorkoulutuksen tavoitteena on, että koulukseen osallistuvat:
- Oppivat tuottamaan ja analysoimaan 3d-tulosteita, tunnistavat erilaisia materiaaleja ja niiden soveltuvuutta eri käyttötarkoituksiin. -> tuutorit osaavat ohjata opettajia tällaisessa teknologian käytössä
- Osaavat suunnitella, arvioida ja kehittää edelleen digitaalisia tulosteita sekä yhdistellä erilaisia työskentelymuotoja. -> tuutorit osaavat antaa opiskelijoille esimerkkejä tällaisesta teknologian käytössä.
- Hahmottavat uuden teknologian vaikutuksia yhteiskuntaan, teolliseen tuotantoon ja tehtäviin, ja miten ne voivat liittyä heidän omaan elämäänsä, sekä kuinka he voivat vaikuttaa teknologian käyttöön omassa elämänpiirissään.
- Ymmärtävät 3d-tulostuksen mahdollisuudet teknologiakasvatuksessa ja monialaisessa oppimisessa.
Tutorin tehtävät:
- Motivoida opettajia
- Tukea opettajia ideoinnissa
- Tarjota perustietoa
- Auttaa yleisellä tasolla teknisissä asioissa ( Esim. neuvoen, mistä lähteä etsimään ratkaisuja erityyppisiin teknisiin ongelmiin.)
- Muistutella tarve- ja oppilaslähtöisyydestä sekä tulostamisen ympäristövaikutuksista