3D-tulostaminen ja teknologian murros opettajien näkökulmasta

“Koulutuspäivän aikana selviää mihin ope tarvitsee 3D-tulostusta ja miten sitä voisi opetuksessa käyttää.

Lisäksi päivän kuluessa pohditaan yleisemmin teollisen murroksen työelämän osaamistarpeisiin tuomia muutoksia ja koulutuksen haasteita näihin tarpeisiin vastaamiseksi. “


TEEMA: 3D ja teknologian murros opettajien näkökulmasta

Heidi Piili: 3D-tulostuksen mahdollisuudet ja käytettävyys: Miten tulostusta voi hyödyntää koulutuksessa ja arjessa?

Hanna Nygren: Aikuisten teknologisten ongelmanratkaisutaitojen merkitys opettajan näkökulmasta

Maarit Virolainen: Aikuisten osaamisen haasteet ja Valmistus 4.0

Heidi Piili: Tutustumista 3D-mallinnusohjelmistoon ja itse tulostukseen. Osallistujien toiveiden mukaan.

Workshopin järjestäjät:
Konetekniikan professori Heidi Piili LUT-yliopiston Lasertyöstön tutkimusryhmästä, on paitsi tutkija, myös pitänyt vuosia lapsille ja heidän perheilleen suunnattua teknologiakasvatuksen kerhotoimintaa. Kerhotoiminnasta löytyy tietoa esimerkiksi I’m Digi ry: Facebook-sivuilta. Piili on kouluttanut myös yrityksiä 3D -teknologian hyödyntämisestä teollisuudessa.

Tohtoriopiskelija Hanna Nygren (KM, luokanopettaja) toimii projektitukijana MFG4.0 -hankkeessa. Väitöstyönään hän tutkii, kuinka aikuiset adaptoituvat työssään teknologian haasteisiin. Nygren on aiemmin kouluttanut soveltavan draaman avulla tulevia luokanopettajia Savonlinnan kampuksella. Hän on kiinnostunut erityisesti informaalista oppimisesta teknologisissa ympäristöissä sekä digiajan narratiiveista.”  

Tutkijatohtori Maarit Virolainen on tutkinut työkokemuksesta oppimista, koulutuksen ja työelämän yhteistyötä sekä ammatillisen koulutuksen reformeja. Teknologian murroksen tuomista muutoksista hän on äskettäin kirjoittanut AMK-lehdessä (3/2019) otsikolla “Muuttaako tekoäly osaamistarpeet?
Tarkempi esittely ja muut julkaisut löytyvät TÄÄLTÄ .

Työpaja on suunnattu 3D-tulostuksen opetuskäytöstä kiinnostuneille opettajille, jotka haluavat höydyntää 3D -tulostusta peruskoulun, lukioiden, ammatillisen oppilaitosten ja korkeakoulujen opetuksessa, ja ovat kiinnostuneita teknologian murroksen (n.s. Valmistus 4.0) työelämään tuomista muutoksista.

Koulutus on maksuton ja toteutetaan osana Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston Valmistus 4.0- eli MFG 4.0 -hanketta.

6.2.       LUT-yliopisto, Lappeenranta
(ilmoittautuminen 31.1.2020 mennessä)
10.3.    Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
(ilmoittautuminen 28.2.2020 mennessä)

Video 3D-tulostuksen viimeisimmistä suuntauksista Formnext2019-messuilta.
Tweet